Gradering

En gang i halvåret arrangeres det beltegraderinger for alle over 13år. Det er en flott måte for alle som utøver kickboxing å fremgang i treningen sin, uavhengig om man er konkuranseutøver eller mosjonist. Slike graderinger har blitt holdt av klubber i Norges land siden Norges Kickboxing Forbund ble opprettet i 1985. Juniorgruppa har graderinger i okt, feb/mar og mai/juni.

Uansett om man skal gradere seg til gult eller svart belte, er det viktig at man trener målrettet og forbereder seg godt. Når du graderer deg gjør du dette samtidig med andre medlemmer som skal opp til samme beltegrad. Du/dere vil vurderes av en-tre graderingsdommere, avhengig av hvor mange som skal gradere seg.

Graderingsdommer følger en graderingsveiledning utviklet av NKBF når de vurderer utøverne, og vil ut i fra denne vurdere om kandidaten holder det nivå som kreves for å nå neste beltegrad. Hva du som utøver skal prestere i løpet av graderingen avhenger ut i fra hvilket belte du skal gradere deg til.

Det er viktig at det understrekes at et belte ikke er noe man får, men noe man må gjøre seg fortjent til. Det er ikke uvanlig å oppleve at man stryker til en gradering, og det er viktig å ta til seg de tilbakemeldingene som blir gitt, slik at man til neste gang vet hva som må forbedres.

Særlig i startfasen er treningen meget målrettet i forhold til graderingsforberedelse, det er derfor helt essensielt at man er oppmerksom på trening. Under siden nedlastninger og på NKBF`s hjemmeside kan man laste ned graderingstrappen, og graderingsveiledning.

Under ser man veiledningsfilmer laget av NKBF, hvor man kan se nermere på de ulike elementene man trolig møter på under graderingen.

Alle veiledningsfilmene finner du samlet HER